четверг, 13 октября 2016 г.

КЛОСТЕБОЛ








TROFODERMIN: Johaug skal ha brukt trofodermin-krem på solbrente lepper, og slik fått i seg det ulovlige stoffet clostebol.
TROFODERMIN: Johaug skal ha brukt trofodermin-krem på solbrente lepper, og slik fått i seg det ulovlige stoffet clostebol. 

Dette er Trofodermin

Therese Johaug har testet positivt på stoffet clostebol, etter bruk av kremen Trofodermin.
Langrennsutøver Therese Johaug brukte kremen mot solforbrenning, som hun pådro seg under høydetrening med langrennslandslaget i Italia i slutten av august.
Kremen er ikke til salgs i Norge. I en pressemelding skriver Skiforbundet at kremen ble kjøpt på et apotek i Italia. Det var landslagslege Fredrik S. Bendiksen som kjøpte kremen, og ga den til Johaug på kvelden den 4. september 2016. Johaug brukte kremen frem til 15. september.

Kjøpt i Italia

På forhånd skal Johaug ha sjekket med legen, som forsikret henne om at det var lov å bruke kremen.
Det Bendiksen ikke oppfattet var at kremen inneholder klostebol, som står på WADAS forbudsliste.
- Jeg er helt knust og fortvilet over å ha kommet i denne svært vanskelige, og for meg uvirkelige situasjonen. Jeg opplever dette urettferdig og helt uforskyldt, selv om jeg selvfølgelig er klar over det ansvaret jeg som utøver har for medisinen jeg bruker, sier Therese Johaug.

Anabolt steroid

Klostebol er et svakt anabol-androgent steroid, bedre kjent under begrepet anabole steroider, og har lignende effekt som testosteron. Det er forbudt å ta både i og utenfor konkurranse.
Landslagslege Bendiksen er dypt ulykkelig over den situasjonen han har satt Johaug i.
- Therese er en utrolig rettskaffen person og utøver som er nøye og nøyaktig i alt det hun gjør. Det viktigste for meg nå er å gjøre alt jeg kan for at hun ikke blir straffet fordi hun har brukt en krem som jeg forsikret henne om var lovlig å bruke, sier Bendiksen.
TESTET POSITIVT: Therese Johaug har testet positivt på et forbudt stoff.

Комментариев нет:

Отправить комментарий